Wat doet een online marketing bureau?
Een online marketing bureau is, zoals je mag verwachten, gespecialiseerd in online marketing. Online marketing is een aparte tak van sport geworden in de marketing wereld. Doordat steeds meer bedrijven de overstap hebben gemaakt naar ‘online’ wordt het steeds belangrijker om jouw online marketing activiteiten goed geregeld te hebben. Heb je dit niet? Dan raak je achter op jouw concurrentie en gaan zij er met jouw potentiële klanten vandoor.
De werkzaamheden van een online marketing bureau, zoals Delta IT, bestaan uit het verzinnen en uitwerken van een passende online marketing strategie voor jouw bedrijf. Hierbij wordt gekeken naar jouw doelstellingen, doelgroep, merkbeleving en campagne budget.
Wat is online marketing?
Online marketing, vaak ook internet marketing genoemd, is een verzamelnaam die gebruikt wordt voor verschillende marketingtakken die zich op online afspelen. Denk hierbij aan zoekmachinemarketing, online adverteren, affiliate marketing en social media marketing.
Het doel van online marketing is het promoten van jouw producten, diensten of merk via internet. Dit kan zijn via jouw website, maar ook via o.a. social media en zoekmachines.
Welke werkzaamheden voert een online marketing bureau uit?
Binnen online marketing zijn er verschillende richtingen denkbaar. Een professioneel online marketing bureau heeft de kennis in huis om samen met jou een passende strategie te bepalen. Een strategie die werkt en die geld oplevert. Want daar doe je het natuurlijk voor!
Zoekmachinemarketing
Zoekmachinemarketing is een krachtige vorm van online marketing. Door het optimaliseren van jouw website weten steeds meer mensen de weg naar jouw website te vinden. Een zoekmachine marketing bureau kan je helpen meer relevante bezoekers naar jouw website te leiden.
Binnen zoekmachinemarketing zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn. De meest belangrijke aspecten hierbij zijn content, links (zowel interne links als externe links) en de snelheid van de website. Wanneer deze onderdelen goed geoptimaliseerd zijn kun je veel bereiken met jouw website.
Meer weten over zoekmachinemarketing?
Online adverteren
Wil je snel meer leads binnenhalen? Dan zit je met online adverteren goed. De meeste online marketing bureau’s zullen deze tak van online marketing aanbieden. Zij kunnen je helpen met het opzetten van bijvoorbeeld Google Ads campagnes. Binnen deze campagnes is het belangrijk de juiste zoekwoorden te achterhalen. Zoekwoorden waar jouw doelgroep daadwerkelijk op zoekt. Aan de hand van de campagne-data kunnen jouw advertenties iedere maand verder geoptimaliseerd worden. Goed geoptimaliseerde advertenties leveren veel meer op dan dat ze kosten. En dat is natuurlijk ook het doel van online adverteren.
Meer weten over online adverteren?
Affiliate marketing
Bij affiliate marketing wordt er commissie uitgekeerd per verkoop van een product of dienst. Je hebt twee kanten binnen affiliate marketing: de publisher en de merchant. De merchant is de partij die de producten of diensten aanbiedt. De publisher zorgt vervolgens voor verkopen van de producten of diensten van de merchant. De merchant betaald, bij een succesvolle verkoop, een bepaald bedrag (vaak een percentage) aan de publisher. Zo hebben beide partijen iets te winnen.
Er zijn verschillende online marketing bureau’s die je kunnen helpen met het opzetten en uitvoeren van affiliate marketing. Wil je weten wat wij hierin kunnen betekenen? Stuur ons dan een bericht. We bespreken graag de mogelijkheden!
Social media marketing
Is jouw doelgroep actief op social media? Dan kun je met social media marketing veel winst behalen. Zo kun je jouw merkbekendheid vergroten, maar ook zorgen voor meer verkopen en/of aanvragen. Een social media marketing bureau kan je hierbij helpen. Door het opzetten van social media campagnes kun je erg veel mensen bereiken. Mensen die je via alleen je website niet bereikt. Doordat social media platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn zo’n gigantisch bereik hebben, is social media in veel gevallen een niet te overtreffen medium.
Ter illustratie: wereldwijd heeft Facebook meer dan 1,84 miljard actieve dagelijkse gebruikers.
Twitter heeft momenteel zo’n 335 miljoen actieve dagelijkse gebruikers.
Content marketing
Bij content marketing staat, zoals de term als beschrijft, de content centraal. Dat wil zeggen dat je de content van bijvoorbeeld jouw website continu blijft optimaliseren. De content is gericht op jouw doelgroep. Alle teksten binnen de website schrijf je dus om jouw doelgroep zo snel mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Met het uiteindelijke doel dat deze bezoekers jouw producten of diensten afnemen of contact opnemen.
Content marketing is niet alleen het optimaliseren van content, maar ook het schrijven van nieuwe relevante content. Door nieuwe informatie te geven aan jouw bezoekers creëer je ook nieuwe ingangen naar jouw website. Een online marketing bureau kan je helpen met het opzetten van een goede content marketing strategie.
Wil je graag de content marketing voor jouw bedrijf uitbesteden? Of wil je graag meer informatie over content marketing? Neem dan eens contact met ons op. We helpen je graag verder!
Het kiezen van een online marketing strategie
Er zijn verschillende vormen van online marketing. Maar welke vorm van online marketing werkt voor jouw onderneming het beste? Dit is een vraag die we vaak horen. Echter kan dit voor ieder bedrijf en iedere branche verschillen. Om te weten te komen welke vorm (of welk kanaal) voor jou het beste werkt, zal je jezelf een paar vragen moeten stellen.
Wat zijn jouw doelen?
De doelen die je stelt zijn leidend als het gaat over het kiezen van een online marketing strategie. Stel je als doel om de zichtbaarheid van jouw merk te willen vergroten met 50%… dan wordt de strategie anders dan bij een doel om 50% meer conversie te genereren. In het eerste geval zou je wellicht kiezen voor een focus op social media, terwijl je in het tweede geval zou kiezen voor het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Start dus altijd met het bepalen van jouw doelstellingen en laat deze leidend zijn bij het bepalen van een online marketing strategie.
Wie zijn de doelgroep?
Het is belangrijk om te weten wie behoren tot jouw doelgroep. Zijn zij actief op bijvoorbeeld social media? Met welke vragen zitten mensen in jouw doelgroep (waar zoeken ze naar via zoekmachines)? Je kunt natuurlijk blindelings een complete social media campagne opzetten, maar als jouw potentiële klanten daar niet aanwezig zijn bereik je ook niets. Zorg daarom dat jouw doelgroep helder in kaart gebracht is.
Wat is je budget?
Bepaal wat jouw (maximale) budget is voor het (laten) uitvoeren van online marketing activiteiten. Maak daarna een verdeling van dit budget per online marketing vorm of kanaal. En hou je ook echt aan dit budget. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en weet je precies waar je aan toe bent.
Waarom kiezen voor online marketing?
Er zijn natuurlijk meerdere redenen om te kiezen voor online marketing. Misschien ben je momenteel niet (goed) zichtbaar binnen zoekmachines als Google. Of je bent een nieuwe webshop gestart maar laten de klanten op zich wachten. Doordat je online marketing in verschillende vormen kan opzetten en vooral verschillende doelen kan inzetten, liggen er altijd wel kansen in het verschiet. Om je snel een voorstelling te geven van de voordelen van internet marketing geef ik je hieronder een aantal voorbeelden:
- Meer leads & klanten binnenhalen
- Meer conversies genereren
- De online zichtbaarheid van jouw bedrijf en merk vergroten
- Engagement op social media vergroten
- Professionele doelen behalen, meer inkomsten genereren
- Niet achterlopen op jouw concurrenten, maar jouw concurrenten juist (online) inhalen
Welk budget heb ik nodig?
Vaak krijgen we de vraag welk budget er minimaal nodig is om te starten met online marketing. Het korte antwoord… je hebt helemaal geen budget nodig. Veel kun je namelijk gewoon zelf. Zo kun je bijvoorbeeld zelf de content van jouw website verbeteren, zodat jouw website beter gaat scoren in Google. Of jouw online zichtbaarheid verbeteren door te starten met social media. Wanneer je hier zelf tijd en energie in steekt hoef je geen online marketing bureau in te schakelen. Je kunt dus met 0 euro budget al flink wat voor elkaar krijgen op het internet. Hou er wel rekening dat in de meeste gevallen veel tijd gaat kosten.
Heb je geen tijd en/of zin om helemaal zelf aan de slag te gaan met online marketing? Dan kun je een online marketing bedrijf inschakelen. Online marketing bureau’s, zoals Delta IT, helpen je met het bepalen van jouw strategie en nemen het werk uit handen. Terwijl jij jouw eigen werk uitvoert, worden de online marketing activiteiten ook continu voor je uitgevoerd.
De kosten van online marketing bureau’s verschillen natuurlijk per bedrijf. Ook zijn de kosten afhankelijk van welke vorm van online marketing er wordt uitgevoerd. Zo zijn de kosten van bijvoorbeeld online adverteren anders dan van zoekmachine marketing.
Wil je precies weten met welke kosten je rekening moet houden? We helpen je graag met het bepalen van een online marketing budget. Vertel ons jouw doelen en wensen, dan denken we graag met je mee!