Informatie over zoekmachine Google
De zoekmachine Google kent iedereen wel. Het gebruik van de zoekmachine van Google is zelfs al een werkwoord geworden. Wie doet er nou niet aan “Googlen”?
Het verhaal van de zoekmachine van Google start in 1998. De twee studenten Larry Page en Sergey Brin, beide studerend aan de Universiteit van Stanford, bedenken vanaf hun flatje de zoekmachine Google. Vanaf dat moment is het redelijk snel gegaan. De zoekmachine Google kreeg veel bekendheid doordat de website erg rustig was en geen gebruik maakt van banners en andere advertentie-uitingen. Velen zeggen dat dit heeft gezorgd voor het huidige succes van Google, alle concurrerende zoekmachines hadden toen namelijk advertenties op hun website staan. Deze advertenties en banners werden door veel gebruikers als irritant ervaren.
Goede resultaten in de zoekmachine
Google heeft van het begin af aan al duidelijk gecommuniceerd dat het gigantisch veel websites kon indexeren. Vroeger stond er ook duidelijk een teller met het aantal websites dat de zoekmachine had geïndexeerd. Op 25 juli 2008 bereikte Google naar eigen zeggen de grens van 1 biljoen unieke internetadressen.
Veel mensen maken graag gebruik van de zoekmachine Google, omdat de resultaten meestal kwalitatief hoog en relevant zijn. Dit is niet altijd het geval bij concurrerende zoekmachines. De resultaten in de zoekmachine van Google worden bepaald aan de hand van een geheim algoritme en de PageRank. Google kijkt naar honderden factoren van een website en gooit deze in een formule. Razendsnel bepaald hij hiermee de positie van een bepaalde website in de zoekmachines. De PageRank is een waarde die staat voor de hoeveelheid links naar een website vanaf andere websites. Hierbij wordt ook gelet op de kwaliteit van de links, de omschrijving in de links en de kwaliteit van de website waar vandaan wordt gelinkt. PageRank is een cijfer van 0 – 10 en is vindbaar in de Google Toolbar.
Inkomsten van Google
In de begintijden van de zoekmachine Google was de website helemaal advertentie-vrij. Tegenwoordig is dit veranderd, boven en naast de zoekresultaten staan advertenties waarmee Google zijn inkomsten binnenhaalt. De advertenties zijn onderdeel van Google AdWords. Adverteerders kunnen adverteren in een klein blokje in de zoekmachine. De adverteerder betaalt alleen als er mensen klikken op de advertentie. De ranking van de advertenties wordt bepaald door de kwaliteit van de advertenties, het bedrag dat de adverteerder betaald per klik en enkele andere factoren.
Adverteerders kunnen ook adverteren op websites die aangesloten zijn bij Google AdSense. Deze websites hebben ruimte beschikbaar gesteld voor advertenties van Google en de website-eigenaren verdienen een klein bedrag als er op een advertentie wordt geklikt.
Het advertentiesysteem in de huidige vorm legt Google geen windeieren, de omzet in 2013 was zelfs $ 59,8 miljard. Op de volgende link kunt u de koersinformatie van de zoekmachine vinden.