Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Geplaatst op 28 oktober 2020

Webshop laten maken – Waar moet ik op letten?

Webshop laten maken – Waar moet ik op letten?

Een webshop laten maken? Er zijn veel mogelijkheden denkbaar. Wil je een simpele ‘standaard’ webshop die snel online staat zonder teveel poespas? Of wil je het juist wat professioneler aanpakken? Middels dit artikel willen we je helpen jouw wensen en eisen in kaart te brengen. Wanneer we weten welke functionaliteiten de webshop moet bevatten, kunnen wij je ook een betere inschatting geven van de kosten.

Waarom een webshop?

Webshops zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Alleen al in 2019 zijn er 15 duizend webshops opgericht in Nederland. Bijna twee keer zoveel als in 2018. Ook in 2020 zal deze stijgende trend doorzetten.

Mensen geven online ook steeds meer geld uit. Fysieke winkels krijgen het steeds moeilijker door de verschuiving naar online.

Het bereik van een webshop kan natuurlijk vele malen groter zijn dan bij een fysieke winkel. Waar een webwinkel tienduizenden bezoekers tegelijkertijd kan ontvangen, kunnen vele fysieke winkels er maar 100 kwijt. Ook kan een webshop iedere nacht en iedere feestdag voor verkopen zorgen waar de ‘stenen’ winkel de deur gesloten heeft.

Webshop laten maken

Wat is belangrijk bij een webshop?

Denk je er over om een webshop te starten? Dan zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn voor het succes. Lees je even mee?

Concurrenten, branche en niche

In veel gevallen zul je het met jouw nieuwe webshop moeten opnemen tegen bestaande concurrenten. Zorg dat je weet wie jouw concurrenten zijn en zorg dat je onderscheidend bent ten opzichte van deze concurrenten. Doe niet precies hetzelfde als alle andere bedrijven binnen de branche, maar zorg dat je opvalt. Wellicht kun je een goede niche vinden waar je te maken hebt met weinig concurrentie?

Doelstellingen

Welk doel heb je voor ogen met jouw webshop? Maak realistische doelstellingen zodat je weet waar je naartoe werkt en wat je hiervoor nodig hebt.

Een webshop op basis van WordPress + WooCommerce

De meeste webshops die wij bouwen maken we op basis van WordPress (CMS) en WooCommerce (webshop plugin). WooCommerce is erg populair onder webshopbouwers en is daarom ook het meest gebruikte systeem. Daarbij is WordPress ook het meest gebruikte Content Management Systeem ter wereld.

WordPress en WooCommerce zijn erg flexibel en makkelijk in gebruik. Dat zorgt ervoor dat klanten er snel mee overweg kunnen en hun weg kunnen vinden. En dat scheelt tijd, en zorgt voor meer verkopen!

Het verschil tussen een ‘standaard’ webshop en een ‘maatwerk’ webshop

Webshops zijn er in verschillende soorten en maten. Denk daarom goed na over de functionaliteiten die op jouw wensenlijstje staan. Heb je genoeg aan een webshop met de standaard functionaliteiten of heb je hele specifieke wensen en eisen?

Standaard WooCommerce webshop

Bij een standaard webshop, zoals we dat noemen, zijn alle vereiste functionaliteiten aanwezig. Denk aan inloggen/registreren, productenbeheer, voorraadbeheer, winkelwagen, afrekenen (incl. betaalkoppeling) etc. Hierbij maken we gebruik van de standaard shop lay-out van WooCommerce, die we natuurlijk aanpassen op basis van de huisstijl.

Maatwerk WooCommerce webshop

Heb je specifieke wensen wat betreft ontwerp of functionaliteit? Geen probleem! We kunnen (bijna) alles maken. Graag bespreken we de eisen en wensen voor jouw nieuwe webshop, zodat we precies weten hoe we dit gaan realiseren. Denk bij een maatwerk webshop bijvoorbeeld aan een koppeling met een boekhoudsysteem, een affiliateprogramma of hele specifieke wensen voor de productpagina’s. Benieuwd of jouw wensen onder de categorie maatwerk vallen? Neem dan eens (vrijblijvend) contact met ons op.

Een webshop laten maken door Delta IT

Heb je interesse om jouw nieuwe webshop te laten maken door een ervaren website- en webshopbouwer? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Samen met jou gaan we voor het beste resultaat; een goedlopende, winstgevende online shop.

Voordat we beginnen hebben we een aantal dingen van je nodig

Hoe meer informatie we hebben, hoe beter het resultaat. We hebben informatie nodig om een beeld te krijgen van jouw bedrijf, producten en klanten. Op basis van de aangeleverde input kunnen we de lay-out van de website vormgeven.

  • Paginastructuur (welke pagina’s komen er in de website?)
  • Content (teksten en afbeeldingen)
  • Productinformatie (welke informatie er getoond wordt op een productpagina)

Vragen

Hoeveel producten ga je verkopen?

Het is goed om te weten hoe jouw shop eruit komt te zien. Start je met één product of juist met 100 producten? En zijn er per product afwijkende wensen in functie en/of lay-out?

Hebben deze producten variaties (bijv. één product waar de klant kan kiezen uit verschillende kleuren of maten)?

Wil je bijvoorbeeld een T-shirt verkopen die zowel in het blauw als in het rood te bestellen is, en zowel in maat S als XXL? Vaak wil je in dit geval niet voor iedere variatie een los product aanmaken. Het aantal variaties kan snel oplopen, zo heeft ons voorbeeldproduct ‘T-shirt’ dat in 5 kleuren en 5 maten verkrijgbaar is 25 (vijf maal vijf) variaties.

Indien je gebruik wil maken van product variaties, verschillen de variaties in prijs of zijn alle variaties gelijk geprijsd?

Verkoop je jouw T-shirt ook in het goud? Dan wil je hier waarschijnlijk wel een meerprijs op zetten.

Hoeveel product-categorieën wil je gaan gebruiken?

Wil je gebruik maken van productcategorieën? En zijn er per productcategorie afwijkende wensen in functie en/of lay-out?

Hoeveel (tekst)pagina’s komen er in de website?

Welke andere pagina’s wil je–naast de winkelpagina’s–op jouw website plaatsen? En welke van deze pagina’s dienen een afwijkende lay-out of functie te krijgen? De standaard pagina lay-outs die we maken zijn: homepagina, tekstpagina, contactpagina.

In welke talen wil je jouw webshop weergeven?

Wanneer je een webshop wil starten is het goed om na te denken over de taal van de website/webshop. Vraag jezelf daarbij af wie jouw (potentiële) klanten zijn. Verkoop je alleen in eigen land? Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan Nederlands. Wil je internationaal gaan verkopen? Dan kan het een goed idee zijn om jouw webshop in meerdere talen beschikbaar te maken.

Welke methoden ga je gebruiken om de verzending uit te voeren?

Hanteer je een vast tarief voor iedere bestelling (bijvoorbeeld 4,95 per bestelling)? Zijn de tarieven afhankelijk van de locatie van de klant (bijvoorbeeld verzenden naar het buitenland)? Gratis verzending bij bestellingen vanaf X euro? Verzendkosten afhankelijk van het gewicht of volume van de zending? De verschillende verzendtarieven zullen allemaal in de webshop verwerkt moeten zijn en automatisch kunnen worden toegepast.

Ga je de verzending zelf regelen of worden de pakketten door een vervoerder opgehaald?

Je kunt ervoor kiezen om zelf alle pakketjes te versturen of we kunnen een koppeling maken met een externe partij die dat voor je regelt. Een bekend voorbeeld van zo’n partij is Sendcloud.

Wil je automatische facturen laten genereren?

Maak je alle facturen zelf (handmatig) of wil je dat deze automatisch gegenereerd worden bij iedere bestelling? De facturen moeten er natuurlijk net zo professioneel uitzien als je webshop (en in je huisstijl natuurlijk!).

Moeten de facturen doorgestuurd worden naar een extern platform?

We kunnen koppelingen maken naar verschillende (boekhoud)platformen, zodat automatisch gegenereerde facturen direct worden doorgestuurd. Hierbij dient natuurlijk ook de omzet op de juiste grootboekrekening te worden geboekt. Laat ons weten welk systeem je hiervoor gebruikt zodat wij kunnen kijken naar een eventuele koppeling.

Moeten er koppelingen worden gemaakt met andere systemen/software?

Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met Mailchimp voor het versturen van nieuwsbrieven, een reviewsysteem (zoals Kiyoh of Google Reviews) of social media platformen (zoals Facebook en Instagram).

Heb je nog andere specifieke wensen qua functionaliteit en/of lay-out?

Heb je andere specifieke wensen of eisen? Laat het ons dan vooral weten. Dan kunnen wij hier direct, vanaf de eerste fase, rekening mee houden.

Ik heb nog geen teksten en foto’s voorhanden. Kunnen jullie alvast beginnen aan het bouwen van mijn webshop?

De praktijk heeft ons geleerd dat de ontwikkeling van een webshop het meest efficiënt verloopt wanneer we vooraf voldoende informatie tot onze beschikking hebben. Zo kunnen we direct rekening houden met de definitieve inhoud, en hoeven we geen gebruik te maken van dummyteksten of stockfoto’s.

Zijn nog niet alle teksten en foto’s definitief wanneer we de bouw van de webshop opstarten? Dan kun je via het CMS gemakkelijk zelf de teksten later in het traject aanpassen of extra pagina’s en producten toevoegen.

Wat kost het om een webshop te laten maken?

Om een realistische prijs te kunnen plakken op de ontwikkeling van een webshop moeten er een aantal zaken vooraf duidelijk zijn. De vragen hierboven helpen ons om deze kosten goed in kaart te kunnen brengen.

Heb je genoeg aan een standaard webshop? Dan heb je al vanaf €2.800 een gloednieuwe webshop. Heb je toch wat meer wensen, dan gaan we maatwerk oplossingen toepassen. Een precieze inschatting van deze kosten kunnen we dan natuurlijk pas maken wanneer we meer informatie hebben ontvangen. Om toch een eerste, voorzichtige indicatie van de prijs van een maatwerk webshop te geven.. houd dan rekening met een vanafprijs van €4.200.

Wil je een webshop beginnen en wil je dat wij een vrijblijvende offerte maken voor jouw wensen en specificaties? Laat het ons dan weten! We doen altijd ons best om een zo aantrekkelijk mogelijk voorstel voor je te maken.

Ik heb interesse om een webshop te laten maken

Jouw nieuwe webshop is live! Wat nu?

Gefeliciteerd! Jouw gloednieuwe webshop staat live en het verkopen kan beginnen. Maar waarom stromen de bestellingen nog niet binnen?

Het laten ontwikkelen van een webshop is de eerste (en wellicht grootste) stap. Maar met alleen een webshop kom je er niet. Een webshop is helaas geen wondermiddel dat vanaf het eerste moment bakken met geld binnenhaalt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Mensen zullen jouw webshop wel moeten kunnen vinden.

Online adverteren

Wanneer jouw nieuwe webshop net live staat zul je nog geen waarde hebben opgebouwd. Het opbouwen van waarde kost tijd. Wil je snel beginnen met verkopen? Dan kun je waarschijnlijk het beste beginnen met online adverteren. Middels online adverteren betaal je bijvoorbeeld Google om direct bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Zo staat jouw webshop dus meteen in het zicht van potentiële klanten.

Lees meer over online adverteren

Zoekmachine optimalisatie

Zonder content en context weten zoekmachines als Google niet waar jouw website over gaat. Dit geldt ook voor webshops. Heb je een ‘kale’ webshop met alleen een homepagina en een paar productpagina’s wordt het lastig om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Jouw webshop heeft ‘body’ nodig.

Het goede nieuws: dit kun je zélf. Het minder goede nieuws: dit kost tijd. Je zult moeten investeren door tijd te besteden aan het schrijven van kwalitatieve content om jouw webshop te laten scoren in Google. Schrijf bijvoorbeeld blog berichten rondom jouw niche of focus je op het uitbreiden van andere belangrijke pagina’s binnen jouw website/webshop.

Ook linkbuilding speelt een belangrijke rol in de SEO-waarde van jouw webshop. Door middel van linkbuilding zorg je voor links van andere websites naar de jouwe. Dit versterkt het linkprofiel en dus ook de waarde van jouw webshop.

Lees meer over zoekmachine optimalisatie