Nieuwe SEO kansen voor je website met AMP
Het is al langere tijd bekend dat Google websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten voorrang geeft in haar zoekresultaten. Meer en meer zoekopdrachten zijn afkomstig van mobiele apparaten (lees: smartphones en tablets). Natuurlijk volgt Google deze trend. Waar voorheen de desktop versie van je website als eerste werd geïndexeerd, gaat Google nu eerst kijken naar de mobiele variant. Is je website dus nog niet mobielvriendelijk, dan bestaat er een kans dat je er hard op achteruit gaat binnenkort!
Maar niet getreurd, er zijn ook nieuwe kansen om juist je concurrentie een stap vóór te zijn!
Wat is AMP en wat moet ik ermee?
Amp staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP is een project dat door Google zelf is ontwikkeld. Volgens Google haken teveel website bezoekers af als de website niet snel genoeg laadt. Met de missie om dit probleem te verminderen hebben ze AMP de wereld in geholpen. Waarschijnlijk heb je hier al wel eens (bewust of onbewust) mee te maken gehad. Komt dit icoontje je misschien bekend voor?
Wanneer je dit icoontje in Google’s zoekresultaten tegenkomt betekend dit dat het gaat over een AMP pagina. Maar wat is AMP dan precies? Accelerated Mobile Pages zorgen ervoor dat je website tot 4 keer sneller geladen wordt. AMP is, simpel gezegd, een ‘uitgeklede’ versie van je website (of enkele pagina’s hiervan). Google heeft een flink aantal restricties in werk gesteld om te zorgen dat websites die zich aanmelden voor AMP ook daadwerkelijk sneller laden. Dit is een technisch verhaaltje dat erop neerkomt dat je twee versies van je webpagina’s maakt. Een ‘normale’ versie (dit zijn de webpagina’s die je waarschijnlijk op dit moment hebt) en een ‘light’ versie. Deze light versie bevat voornamelijk de meest noodzakelijke content en haalt alle zaken die de laadtijd verlengen weg.
Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ pagina en een AMP pagina?
Op het oog lijken AMP pagina’s vaak gewoon simpele HTML pagina’s, maar achter de schermen zijn er toch behoorlijk wat verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de opbouw, structuur en laadtijd. Ook aan de voorkant kun je de verschillen vaak goed zien. Op onderstaande afbeelding zie je dat het uiterlijk van de AMP versie er anders uitziet dan de originele versie.
AMP + WordPress website
Heb je een WordPress website en heb je interesse in AMP? Dan heb je geluk! Doordat WordPress het meest populaire CMS ter wereld is, zijn er al AMP plugins die goed te gebruiken zijn. Deze plugins bieden een goede basis voor het activeren van je Accelerated Mobile Pages.
Bij het instellen van AMP op je WordPress website worden je bestaande pagina’s als het ware gedupliceerd. Iedere pagina krijgt dus automatisch twee versies, een originele en een AMP versie. Dit kun je controleren door naar een willekeurige pagina te gaan, bijvoorbeeld www.deltait.nl/diensten/webdesign/, en daar “/amp” achter te zetten. De url wordt dan dus www.deltait.nl/diensten/webdesign/amp/. Je website blijft geheel intact, maar is nu wat AMP pagina’s rijker.
Wanneer alles goed is ingesteld kunnen we aan Google aangeven dat je AMP pagina’s gebruikt. Dit doen we in Google Search Console. Hierna is het een kwestie van tijd voordat je eerste AMP pagina’s in de zoekresultaten te vinden zijn.
Voordelen van AMP
Het gebruik van Accelerated Mobile Pages kent enkele voordelen.
- Snellere laadtijd = betere score in Google
- Het AMP icoon binnen zoekresultaten zorgt ervoor dat je website meer opvalt en kan dus zorgen voor een hogere doorklikratio
- Website bezoekers worden minder snel afgeleid op je pagina’s doordat veel functionaliteiten zijn weggelaten
Nadelen van AMP
Er zijn niet alleen maar voordelen aan AMP.
- Beperkte mogelijkheden voor personalisatie aan de hand van je huisstijl en identiteit
- Veel functionaliteiten niet bruikbaar, zoals formulieren en javascript functies
- Meten en converteren van bezoekers wordt een stuk lastiger
Is AMP interessant voor jouw website?
Het is duidelijk dat AMP interessant kan zijn om hoger te scoren in Google en om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen. Maar is AMP ook daadwerkelijk interessant voor jou? Deze vraag is helaas niet zo zwart-wit te beantwoorden. Een aantal factoren hebben invloed op het voordeel dat je uit AMP kan halen.
Heeft je website veel content?
Wanneer jouw website veel content, pagina’s en/of artikelen bevat kun je met AMP behoorlijk wat winst behalen. Zeker als de concurrentie nog niet met AMP bezig is.
Heb je een webshop?
Hoewel AMP steeds meer gebruikt wordt is het voor webshops vaak nog een te grote uitdaging. Gezien het feit dat webshops vaak veel meer functionaliteiten bevatten dan reguliere website, kan dit flink botsen met de AMP richtlijnen van Google.
Is jouw website meer dan alleen een visitekaartje?
Wil je zoveel mogelijk bezoekers trekken naar je website en vind je het belangrijk dat je deze bezoekers ook een goede website ervaring biedt? Dan is het misschien tijd om een AMP website te overwegen.