Maak van je website een klantenmagneet
Zie je website als een werknemer die 24 uur per dag, zeven dagen per week voor je werkt. Hij werkt constant aan het verzamelen van waardevolle bezoekers, zodat hij deze bezoekers vervolgens kan transformeren tot échte klanten.
Hoewel een website een krachtig medium is, zal hij niet vanzelf met bezoekers komen. Hij heeft tekst en beeld nodig om gevonden te worden. Aan jou de taak om je website zo goed mogelijk in te richten, zodat hij zijn werk goed kan uitvoeren.
Geef antwoord op vragen vanuit je doelgroep
Mensen hebben een reden nodig om naar je website te komen. Vaak zoeken zij antwoord op een vraag. Verplaats je in je doelgroep om de meest brandende vragen te achterhalen en geef dan antwoord op deze vragen binnen je website. Het beantwoorden van vragen vanuit je doelgroep is een mooi startpunt voor het schrijven van content (wat voor veel mensen een hele uitdaging kan zijn). Je laat zo direct merken aan je websitebezoekers dat je specialist bent in je vakgebied.
Spreek de taal van zoekmachines
Nieuwe websitebezoekers komen veelal binnen via zoekmachines (bijv. Google). Het is daarom belangrijk dat je website de taal van de zoekmachines spreekt. En dat zoekmachines jouw website ook helemaal kunnen begrijpen. Maak titels en omschrijvingen die aansluiten bij het onderwerp van je pagina’s, link naar relevante websites en zorg dat andere websites ook naar jouw website linken en zorg dat al je pagina’s via meerdere kanalen bereikbaar zijn.
Laat zien waar je voor staat
Ben niet bang om te laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Benoem wat jouw bedrijf juist zo uniek maakt. Bedenk bij ieder punt wat de meerwaarde is voor je (potentiële) klanten. Staat persoonlijk contact bijvoorbeeld centraal in de bedrijfsfilosofie? Vraag jezelf dan af waarom je klanten blij worden van persoonlijk contact. Zo laat je op een positieve manier weten dat men niet zonder jouw bedrijf kan.
Verleid je bezoekers om actie te ondernemen
Je hebt mensen geholpen door antwoord te geven op hun vragen en je hebt laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Nu wil je zorgen dat je websitebezoekers ook echte klanten worden. Het is tijd om aandacht te trekken!
Om te zorgen dat een bezoeker op je website een betalende klant wordt moet deze bezoeker een bepaalde actie ondernemen, die de bezoeker een stap dichterbij je product brengt. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier, aanmelden voor de nieuwsbrief, extra informatie downloaden, een vrijblijvend gesprek aanvragen of iets gratis uitproberen. Maak gebruik van opvallende knoppen en duidelijke instructies om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken op de (eerste) stap naar het klant worden te nemen. Draait jouw klantenmagneet al op volle toeren?