Een vliegende (online) start na de coronacrisis
De coronacrisis is voor veel ondernemers een stressvolle tijd geweest. Onmacht en financiële problemen kenmerken voor velen de afgelopen tijd. Is het einde van deze vervelende tijd dan eindelijk in zicht?
Met het oog op de vaccinatiecampagne kunnen ondernemers langzaam maar zeker weer aan de toekomst gaan denken. Maar heb je al een plan klaar liggen voor als Nederland dan eindelijk weer van slot gaat? Heb je al een strategie bepaald voor wanneer je na lange tijd weer klanten mag ontvangen? Het is tenslotte fijn als je straks vliegend uit de startblokken komt.
Klanten aantrekken en eindelijk weer winst gaan maken
We spoelen even door naar een Nederland in bloei. Naar een Nederland waar ‘alles’ weer kan en mag. De coronacrisis is je waarschijnlijk niet in de koude kleren gaan zitten. Het is tijd om de verliezen goed te maken en weer te zorgen voor winst!
Een goed doordacht plan kan je helpen jouw doelstellingen te halen. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar jouw bedrijfswebsite. Is deze nog wel up-to-date? Kunnen jouw bezoekers hier binnen drie klikken alles vinden wat zij zoeken? Je wil natuurlijk niet dat potentiële klanten daardoor afhaken en bij jouw concurrentie terecht komen.
Wat is er met de markt gebeurd?
In sommige branches lijkt de tijd even stil te hebben gestaan. Door de verplichte sluitingen in bijvoorbeeld de Horeca en de evenementensector, zijn mensen minder gaan zoeken op termen als “restaurant eindhoven” of “festival hilvarenbeek“. Daardoor lijkt het, op basis van de data in analytische tools als Google Analytics en Search Console, dat er geen animo meer voor bestaat. Maar dat is natuurlijk niet waar. De kans is zelfs groot dat als alles straks weer open gaat, de animo nog nooit zo groot is geweest.
Maar hoe anticipeer je hierop? Wat kun je doen om straks jouw concurrentie te verslaan en er met kop en schouders bovenuit te stijgen?
Investeer nu alvast in het creëren van waarde voor jouw website. Zo verschijnt jouw website straks bovenaan in de zoekresultaten van o.a. Google. Lees snel verder. We geven je enkele tips, zodat jij straks de online baas wordt binnen jouw branche.
De waarde van jouw website verhogen
Genoeg gepraat, tijd voor actiepunten! Dit kun jij doen om de waarde van jouw website te verhogen en straks als winnaar uit de bus te komen.
Schrijf unieke content
Begin alvast met het maken van unieke content die je op jouw website kunt plaatsen. Denk aan nieuwe blog berichten, het updaten of recyclen van verouderde pagina’s of het aanvullen van jouw FAQ (veelgestelde vragen en antwoorden) sectie. Zoekmachines houden van content. En als je hiermee aan de slag gaat.. ook van jou!
Benader andere bedrijven en regel links
Leg eens contacten met andere website eigenaren binnen jouw branche. Wanneer zij een link plaatsen naar jouw website creëer je ook waarde. Linkbuilding is namelijk nog steeds een belangrijke peiler van het algoritme van Google.
Linkbuilding kun je ook uitbesteden.
Technische verbeteringen
Hoe scoort jouw website op technisch gebied? Maakt jouw website al gebruik van de laatste technieken en standaarden van het web? Is jouw website nog wel snel genoeg? Wordt jouw website up-to-date gehouden? Door jezelf deze vragen te stellen kun je bepalen of jouw website nog bij de tijd is, of het tijd is voor wat website onderhoud of wellicht is het wel tijd voor een compleet nieuwe website.
Interesse in een nieuwe website?
Geen tijd en/of zin? Met online adverteren sta je direct op nummer 1.
We horen het vaker. Niet voor iedereen is het gemakkelijk om pagina’s en pagina’s vol met teksten te schrijven over jezelf en jouw business. Dat snappen we. Daarom is er ook een mogelijkheid om direct bovenaan in Google te staan op één of meerdere zoekwoorden. Die mogelijkheid heet adverteren.
Via Google’s advertentieplatform Google Ads kun je relatief gemakkelijk zorgen dat je bezoekers naar jouw website trekt. Natuurlijk gaat voor niets de zon op. Daarom vraagt Google per klik een (meestal klein) bedrag voor jouw advertentie. Google zet jouw website dus direct bovenaan de zoekresultaten en in ruil daarvoor betaal je deze kosten.
Als je jouw advertenties en campagnes goed inzet kun je veel (nieuwe) klanten binnen halen. Om je alvast een beetje te helpen zetten we een aantal aspecten van Google Ads onder elkaar. Zo zorg jij straks dat meer geld over houd dan dat je erin stopt.
Vind relevante zoekwoorden
Als je gaat beginnen met online adverteren heb je een beeld nodig van zoekwoorden die mensen gebruiken binnen jouw branche. Want je kunt wel adverteren op een zoekwoord, maar als niemand daar op zoekt zul je ook geen bezoekers/klanten binnen halen.
Let op de kosten per klik (CPC)
De kosten per klik, ook wel cost per click of CPC genoemd, is natuurlijk ook een belangrijk gegeven. In het meest ideale geval heb je een zo laag mogelijke CPC, een zo hoog mogelijk volume en een zo laag mogelijke concurrentie. Zijn de kosten per klik hoger dan je voor ogen had? Kijk dan eens verder naar andere zoekwoorden.
Houd de concurrentie in de gaten
Bij welke zoektermen zie je advertenties van jouw concurrenten naar boven komen? Het is nooit verkeerd om jouw concurrentie nauwlettend in de gaten te houden. Daar leer je immers van.
Bepaal jouw advertenteerbudget (en hou je daaraan)
Het is niet slim om zonder (financieel) plan te starten met online adverteren. De kosten kunnen snel erg oplopen. Bepaal daarom voor dat je begint jouw adverteerbudget… en hou je daaraan! Zo weet je precies wat eruit gaat en kun je ook bijhouden wat het jou iedere maand oplevert.
Online adverteren toch liever uitbesteden?
Blaas jouw business nieuw leven in
Ga niet bij de pakken neerzitten of op de oude (en bekende) voet verder. Het is nu tijd om ervoor te zorgen dat jouw winsten terug komen en door het dak gaan. Door de coronacrisis zijn we steeds meer gewend aan ‘online’. Gebruik dit omslagpunt dan ook in jouw voordeel. Onderzoekers van verschillende grote winkels en banken zijn er al van overtuigd dat men na corona meer online aankopen blijft doen. Speel daar op in, ga mee met de tijd en de verwachtingen en geef jouw business die boost!
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Door onze jarenlange ervaring in de online wereld kunnen we je helpen om jouw bedrijf online zichtbaar en waardevol te maken. Zo ontwerpen en ontwikkelen we websites en applicaties, zorgen we voor automatisering en koppelingen tussen systemen en trekken we bezoekers naar jouw website middels SEO en SEA. Wil jij ook online stappen gaan zetten? Wacht dan niet langer en neem vrijblijvend contact met ons op. Dan vertellen we je precies wat we voor je kunnen betekenen!