Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Geplaatst op 22 augustus 2019

Adverteren in Google… hoe werkt dat eigenlijk?

Adverteren in Google

Je hebt ze vast weleens gezien, de advertenties in Google. Advertenties worden boven de normale (organische) resultaten getoond wanneer je een willekeurige zoekopdracht intikt. Wanneer je adverteert in Google val je dus direct meer op met jouw website.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Je kunt je gemakkelijk aanmelden bij Google Ads en zelf advertenties maken. Zorg er wel voor dat je weet wat je doet. Wanneer je lukraak een aantal campagnes activeert, zul je snel door je budget heen zijn… en als je pech hebt zónder resultaat.

De advertentiemogelijkheden

Binnen Google Ads zijn er verschillende vormen van advertenties mogelijk. Zo heb je:

Tekstadvertenties: tekstuele advertenties weergegeven in zoekresultaten van Google

Beeldadvertenties: advertentie in de vorm van een afbeelding of GIF, vaak te zien op websites in de vorm van een banner

Videoadvertenties: advertenties in videoformaat, vaak weergegeven voor en tijdens Youtube video’s

Mobiele advertenties: speciale advertenties die zijn geoptimaliseerd voor kleine schermen

Shopping advertenties: advertenties vanuit Google Shopping, worden ook getoond naast zoekresultaten

Als je geïnteresseerd bent in het adverteren in Google kun je kiezen voor één of meerdere soorten advertenties. Bedenk wel goed wie je doelgroep is.

Wat kost een advertentie in Google?

Een advertentie in Google kost geld. Je betaald Google per klik op jouw advertentie. De kosten van een klik zijn afhankelijk van het zoekvolume, het dekkingsgebied, de mate van concurrentie, de positie in Google en de kwaliteitsscore van het zoekwoord.

Zoekvolume

Ieder zoekwoord heeft een bepaald maandelijks zoekvolume. Zo kan een zoekwoord als “adverteren google” wel 400 zoekopdrachten per maand opleveren, terwijl “zoekmachine advertentie” maar 40 zoekopdrachten oplevert.

Dekkingsgebied

Dit is het gebied waarin je adverteert. Bijvoorbeeld in Europa, Nederland, Noord-Brabant of Oirschot. Hoe specifieker het dekkingsgebied, hoe lager de kosten.

Concurrentie

Bij iedere branche spelen concurrenten een rol. Wanneer de concurrentie groot is kan Google meer geld vragen voor een advertentie. Hoe meer concurrenten bieden op een specifiek zoekwoord, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is gebaseerd op verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie (ten opzichte van het zoekwoord) en de ervaring van bezoekers op de pagina. Wordt er snel weggeklikt? Dan gaat je kwaliteitsscore naar beneden. De concurrentie en de kwaliteitsscore bepalen de positie van jouw advertentie in Google. Is jouw kwaliteitsscore beter dan die van je concurrenten? Dan zul je sneller op positie 1 staan met je advertentie.

Zelf doen of uitbesteden?

Denk je Google Ads voldoende door te hebben en wil je jouw advertenties zelf gaan beheren? Mooi! Als je zelf jouw campagnes efficiënt kan inrichten heb je de volledige controle en bespaar je op de initiële kosten.

Ben je er echter (nog) niet van overtuigd dat je zelfstandig een efficiënte campagne kan maken en beheren? Neem dan het zekere voor het onzekere en schakel een professional in. Dit kan je uiteindelijk veel onnodige kosten schelen. Als je niet zeker weet wat je doet, zul je in Google Ads snel door je budget heen zijn. Google Ads professionals kunnen zorgen voor een lage kosten per klik door beter te kijken naar zoekwoorden. Meer waarde voor je geld dus.

Een helpende hand nodig of liever volledig ontzorgd? Neem contact op met Delta IT voor een betrouwbare partner in Google Ads.