Google AdWords wordt Google Ads
Google heeft op 24 juli 2018 een belangrijke naamswijziging doorgevoerd voor hun advertentiesysteem, Google AdWords. De nieuwe naam van het advertentieplatform is Google Ads.
Het advertentieplatform van Google bestaat al sinds 2000 en het platform heeft enorm veel wijzigingen doorgemaakt de afgelopen 18 jaar. Bijna aan de lopende band kwam Google met nieuwe mogelijkheden of aanpassingen aan het platform. Nu is ook de naam aan de beurt.
Waarom de naamswijziging?
Google AdWords is totaal niet meer wat het 18 jaar geleden was. Toen bestonden er vrijwel alleen advertenties met tekst in Google en vandaar ook de naam AdWords. In de loop van de jaren is het internet veel visueler geworden, er worden overal meer afbeeldingen en video’s gebruikt. Vooral sinds Google in oktober 2006 het populaire videoplatform Youtube kocht nam de toename van video’s op het internet sterk toe.
De keuze om de naam Google AdWords te vervangen door Google Ads is een logisch vervolg op de online ontwikkelingen en biedt perspectief voor de toekomst. Google Ads kan breder worden gebruikt voor het adverteren met afbeeldingen en video’s binnen het netwerk van Google. Vooral de display-advertenties nemen toe in populariteit en binnen Youtube worden video-advertenties tijdens video’s vertoond.
Met de nieuwe naam wil Google zich meer gaan richten op het MKB, door middel van Smart Campaigns zal in het in de toekomst voor ondernemers mogelijk zijn om eenvoudig succesvolle advertentiecampagnes te starten. Via kunstmatige intelligentie zal Google de advertenties zelf optimaliseren, zodat ze goed aansluiten bij de doelen die gesteld zijn door de ondernemer. Wanneer dit in Nederland beschikbaar zal komen en of het succesvol gaat worden blijft nog de vraag.
Wat verandert er voor mij als adverteerder?
De overgang van Google AdWords naar Google Ads heeft op dit moment geen gevolgen voor de adverteerders of de manier waarop het systeem werkt. Zodra er Smart Campaigns beschikbaar zullen zijn in Nederland zou het beheren van advertenties waarschijnlijk anders verlopen, maar verwacht geen grote veranderingen voor je bestaande campagnes, advertentiegroepen en advertenties.
Waarom kiezen voor Google Ads?
Een groot voordeel van Google Ads is het bereik en het gemak waarmee je doelgroep kan worden aangesproken. Een campagne is relatief snel opgezet en nadat een betaalmethode is geselecteerd kan er geadverteerd worden voor je bedrijf. Let er echter wel op dat Google een commercieel bedrijf is en altijd op zoek is naar meer winst. Daarom is het aan te raden om de Google Ads campagnes te laten maken door een professional op dit gebied. Jouw doel is om zo min mogelijk te betalen aan Google voor zoveel mogelijk waardevolle bezoekers die overgaan tot een aankoop/reservering/lead. Google heeft echter nog eens de neiging om suggesties te geven die wél zorgen voor meer kliks, maar eigenlijk niet relevant voor je zijn. Google verdient dan extra omzet, maar jij verhoudingsgewijs minder. Laat je daarom goed adviseren en zoek een specialist die alles weet van adverteren in Google.